فرایند نظارت بر واحدهای ارائه خدمات تغذیه دانشجویی

با شروع ترم تحصیلی غذاخوری های دانشجویی دانشگاه تهران طبخ و توزیع غذای دانشجویی را عهده دار می گردند.  در هر سلف یک مسئول سلف و یک کارشناس یا ناظر فعال حضور دارند که به امور اجرایی سلف و سامانه تغذیه دانشجویان پرداخته و کارشناس یا ناظر تغذیه علاوه بر این نظارت کامل بر موارد و اصول بهداشتی فرآیند غذا را عهده دار می باشد.
مراحل نظارت شامل :
-کنترل مواد اولیه غذایی ورودی به آشپزخانه از نظر کیفیت و در صورت بسته بندی کنترل تاریخ تولید و انقضا
- نظارت بر فرآیند پسایی و آماده سازی مواد غذایی
- نظارت بهداشتی بر طبخ و توزیع صحیح مواد غذایی
- نظارت بهداشتی بر طبخ و توزیع صحیح مواد غذایی
- نظارت بر بهداشت فردی پرسنل و در نهایت نظارت بر بهداشت محیط شامل آشپزخانه ، انبار ، سردخانه  و...
 و اما فرآیند بازرسی کارشناسان اداره تغذیه دانشگاه توسط کارشناسان اداره مزبور به صورت برنامه ریزی شده و دوره ای با نظارت عالیه به منظور شناسایی و رفع مشکلات و نواقص موجود و بر طبق ضوابط بهداشتی موجود در آیین نامه بهداشتی و تغذیه ای بوفه ها و غذاخوری های دانشگاه ، پروتکل و استانداردهای بهداشتی و تغذیه ای وزارت بهداشت ، آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 مواد خوردنی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی مرکز سلامت و محیط کار و مفاد دستورالعمل اجرایی بازرسی از مراکز تهیه ، تولید ،توزیع ، حمل و نقل و فروش مواد خوردنی و آشامیدنی انجام می شود.
مواردی که از اداره تغذیه قابل ارزیابی و پیگیری می باشد شامل موارد ذیل می باشد:
1-    نظارت و کنترل کارت بهداشت فردی پرسنل دخیل در تهیه ، طبخ و توزیع
2-    کنترل و نظارت بر بهداشت فردی، بهداشت محیط، بهداشت مواد غذایی، بهداشت فضا و تجهیزات اعم از محیط آشپزخانه ، سلف ، یخچال و سردخانه ها و انبار و کلیه تجهیزات و...
3-    ارزیابی نظارت بر انجام فرآیند های پخت غذا بر طبق مبانی فرآوری غذای دانشجویی
4-    بررسی مواد اولیه از نظر کیفیت و فاکتورهای بهداشتی
5-    بررسی کمیت و کیفیت غذا بر طبق آنالیز های تعیین شده از سوی اداره کل امور دانشجویی

نحوه ارزیابی و پیگیری :
در صورتیکه در هریک از موارد قابل ارزیابی مذکور نواقصی مشاهده شود ، ضمن تذکرات لازم به صورت شفاهی و در صورت لزوم آموزش چهره به چهره به کارکنان مربوطه ، گزارش آن در جهت رفع هرکدام از موارد قابل اصلاح تهیه و در قالب دو چک لیست ارزیابی عملکرد شامل فرم ارزیابی امکانات و تجهیزات و فرم ارزیابی عملکرد پیمانکار غذاخوری دانشجویی  به معاونت دانشجویی دانشکده اعلام می گردد.
جهت ارزیابی و کارشناسی دقیق تر نیز یک نمونه از هرکدام از غذای روز دریافت شده از هر دانشکده / دانشکدگان به صورت رندوم توسط کمیته ارزیابی کمیت و کیفیت غذا در اداره تغذیه بررسی و جمع بندی نتایج آن در قالب بازدید های پیگیری بعد از مدت حداکثر یک ماه مجددا انجام می شود.

تاریخ تصویب : ۰۱ مهر ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی : ۲۰ آبان ۱۴۰۲